Torsdagen den 1a november 2012

Idag var dagen då jag och Linnea hade en fika för våra vänner.
Det var en lyckad kväll trots motgångar, vill börja mitt inlägg med
att tacka Petter och Robin för att ni kom hit och deltog! :)

Fikan var menad för Petter, Robin, Tiggi, Anthon, Linnea och mig.
Tyvärr fick Tiggi förhinder och Anthon blev magsjuk och sängliggande,
men tillsammans gjorde vi som deltog det bästa utav det.

På menyn stod kakmonster, cheesecake och chokladcupcakes, kommer ni ihåg?



Jag började med att göra muffinsbottnen till kakmonsterna,

samtidigt som Linnea gjorde muffinsbottnarna till chokladcupcakesen.
Under är bilder på förberedelser som jag gjort för kakmonsterna.

- blå frosting
- blå kokos (samt lite frosting),
  
- här spritsar jag ögon med smält choklad i egengjord strut.

Idag blev de alltså blåa moster istället för gröna, vilket är bra för
kakmonstret är ju faktiskt blått! (bilden nedanför: kakmonstret!)

- Här är dagens monster.

Idag fick Linnea göra cheesecaken:

Sen kom Robin, innan vi var klara! O.O
Varför han gömmer sig för kameran förstår jag inte, för han är väldigt söt! ^^
   
                       |
                       |
                       V
 

Stacks efter att Robin kommit hit kom Petter. :)
När de kommit hit stod det mesta i kylen för att stelna lite,
så vi började med att spela en omgång av: med andra ord.

Sen dukades fikan fram och vi högg in.
 Det var en fantastiskt trevlig och mysig fika! :)

Sedan fick vi även betyg av pojkarna (skala 1-5):
Petter: Kakmonsterna var häftiga! En stark 4,5a!
Robin: Super gott, speciellt cheesecaken! Lätt en 4,7a!

Sen fick vi även 5 ++ av de franska gourmet experterna!
Nog med hundbilder nu!

Dagens - bra och dåligt: 
BRA - Det var en otroligt trevlig fika och det vi bakade smakade gott.
Jag är glad att jag har mina fina vänner som ställde upp och kom hit.
DÅLIGT - Vi hade alldeles för lite tid, detta var både mitt och Linneas fel.
Själv sov jag utan att sätta larm så jag vaknade vid 13 tiden och Linnea
hade praktik-testjobb och kom hit vid halv tre. Därför kom vi igång sent.
Dessutom flöt muffinsbottnarna till chokladcupcakesen ut och Linnea fick
inte till någon fluffig ganache så det bara flöt ut. Blö! Muffinsbottnarna
till kakmonsterna blev inte stora och runda, detta gick dock att rätta till
med frostingen så att det såg okej ut. & eftersom att vi hade ont om tid
fick inte cheesecaken stå i frysen tillräckligt länge för att frostingen skulle
stelna ordentligt. Sen var det även tråkigt att Tiggi och Anthon inte kunde komma.

Trotts att det var så mycket mer på 'dåligt-spalten' är på 'bra-spalten',
så var dagen mer bra än dålig. Tack och lov. Nu är allt färdig bakat
och vi har bara teoretiska saker kvar att göra. Härligt! Tack för idag! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar